(ուժը կորցրել է 13.01.2022 թիվ 27-Ն որոշում)
i
040.0289.220305
«ՎԱՎԵՐԱՑՆՈՒՄ ԵՄ» 
 ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ 
 ՆԱԽԱԳԱՀ Ռ. ՔՈՉԱՐՅԱՆ
 
«22» մարտի 2005 թ.
 
ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆ
ՈՐՈՇՈՒՄ
 
24 փետրվարի 2005 թվականի N 289-Ն
 
i
ՎԵՐԳԵՏՆՅԱ ՏՐԱՆՍՊՈՐՏԱՅԻՆ ՄԻՋՈՑՆԵՐՈՒՄ ՕԳՏԱԳՈՐԾՎՈՂ ԱՆՎՏԱՆԳ ԱՊԱԿԻՆԵՐԻ ՏԵԽՆԻԿԱԿԱՆ ԿԱՆՈՆԱԿԱՐԳԸ ՀԱՍՏԱՏԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ
 
«Ստանդարտացման մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի 8-րդ հոդվածին և Հայաստանի Հանրապետության կառավարության 2004 թվականի մայիսի 27-ի N 876-Ա որոշմամբ հաստատված Հայաստանի Հանրապետությունում 2004 թվականի ընթացքում մշակման ենթակա առաջնային տեխնիկական կանոնակարգերի ցանկի 16-րդ կետին համապատասխան` Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը որոշում է.
1. Հաստատել վերգետնյա տրանսպորտային միջոցներում օգտագործվող անվտանգ ապակիների տեխնիկական կանոնակարգը` համաձայն հավելվածի:
2. Սույն որոշումն ուժի մեջ է մտնում պաշտոնական հրապարակման օրվանից վեց ամիս հետո:
 
ՍՏՈՐԱԳՐՎԵԼ Է ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՎԱՐՉԱՊԵՏԻ ԿՈՂՄԻՑ
2005 ԹՎԱԿԱՆԻ ՄԱՐՏԻ 14-ԻՆ
 
Հավելված
ՀՀ կառավարության
2005 թվականի փետրվարի 24-ի
N 289-Ն որոշման
 
ՏԵԽՆԻԿԱԿԱՆ ԿԱՆՈՆԱԿԱՐԳ ՎԵՐԳԵՏՆՅԱ ՏՐԱՆՍՊՈՐՏԱՅԻՆ ՄԻՋՈՑՆԵՐՈՒՄ ՕԳՏԱԳՈՐԾՎՈՂ ԱՆՎՏԱՆԳ ԱՊԱԿԻՆԵՐԻ
 
I. ԿԻՐԱՌՄԱՆ ՈԼՈՐՏԸ
 
i
1. Վերգետնյա տրանսպորտային միջոցներում օգտագործվող անվտանգ ապակիների տեխնիկական կանոնակարգի (այսուհետ` տեխնիկական կանոնակարգ) գործողությունը տարածվում է արտաքին տնտեսական գործունեության ապրանքային անվանացանկի 7007 11 100, 7007 21 200 ծածկագրերին համապատասխան անվտանգ բազմաշերտ ապակիների և մխած ապակիների (այսուհետ` ապակիներ) վրա, որոնք օգտագործվում են բոլոր մակրոկլիմայական շրջաններում շահագործվող վերգետնյա տրանսպորտային միջոցների, տրակտորների, գյուղատնտեսական և բեռնամբարձիչ մեքենաների համար:
(1-ին կետը փոփ. 23.11.07 թվականից` 26.04.07 թիվ 505-Ն որոշում)
2. Սույն տեխնիկական կանոնակարգով սահմանվում են ապակիներին ներկայացվող տեխնիկական, ինչպես նաև դրանց մակնշմանը, փաթեթավորմանը ներկայացվող պահանջները և համապատասխանության գմահատման ընթացակարգերը:
3. Սույն տեխնիկական կանոնակարգի գործողությունը չի տարածվում մոտոցիկլետների և ավտոսահնակների համար օգտագործվող ապակիների վրա:
4. Ապակիները ենթակա են համապատասխանության պարտադիր գնահատման:
 
II. ՀԱՍԿԱՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ
 
5. Սույն տեխնիկական կանոնակարգում կիրառվում են հետևյալ հասկացությունները`
վերգետնյա տրանսպորտ` տրանսպորտ, որը ներառում է ավտոտրանսպորտի բոլոր տեսակները և գնացքները, այդ թվում` մետրոյի գնացքների վագոնները,
ավտոտրանսպորտ` արագընթաց տրանսպորտ, որը ներառում է մարդատար, բեռնատար ու բազմանպատակային մեքենաները, ավտոբուսները և տրոլեյբուսները,
թեթև մարդատար մեքենա` փոխադրամիջոց, որում նախատեսված են, վարորդի տեղից բացի, ութից ոչ ավելի տեղեր` ուղևորների փոխադրման համար,
բազմաշերտ ապակի` արտադրատեսակ` կազմված 2 և ավելի շերտից, որոնք միմյանց միացված են մեկ կամ մի քանի միջանկյալ պլաստմասսայե պատվածքի միջնաշերտերով,
մխած ապակի` միաշերտ ապակի` ենթարկված հատուկ ջերմամշակման` մեխանիկական հատկությունների բարձրացման և հարվածի դեպքում փշրումն ապահովելու համար,
կորաձև ապակի` ապակի, որը կորացված է ոչ պակաս, քան մեկ ուղղությամբ,
հողմապակի` ապակի, որն օգտագործվում է տրանսպորտային միջոցների առաջնային որմնաբացվածքի ապակեպատման համար,
հողմապակու սեգմենտի բարձրություն` կորաձև ապակու ներքին մակերևույթից մինչև ապակու եզրով անցնող հարթության միջև առավելագույն հեռավորությունը,
այլ ապակի` ապակի, որն օգտագործվում է տրանսպորտային միջոցների կողային և հետին որմնաբացվածքների ապակեպատման համար:
 
III. ՇՈՒԿԱ ՄՈՒՏՔ ԳՈՐԾԵԼՈՒ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐԸ
 
6. Արգելվում է Հայաստանի Հանրապետության տարածքում համապատասխանության պարտադիր գնահատման ենթակա ապակիների իրացումն առանց համապատասխանության գնահատման:
i
7. Հայաստանի Հանրապետության տարածքում համապատասխանության պարտադիր գնահատման ենթակա և շրջանառության մեջ գտնվող ապակիները պետք է ուղեկցվեն համապատասխանության ազգային նշանի մակնշմամբ, համապատասխանության սերտիֆիկատով կամ գրանցված համապատասխանության հայտարարագրով:
(7-րդ կետը փոփ. 02.04.15 թիվ 356-Ն որոշում)
 
IV. ՀԻՄՆԱԿԱՆ ՏԵԽՆԻԿԱԿԱՆ ՊԱՀԱՆՋՆԵՐԸ
 
8. Ապակիները պետք է արտադրվեն սույն տեխնիկական կանոնակարգով և ստանդարտացման նորմատիվ, ինչպես նաև ապակիների տեխնիկական (կոնստրուկտորական և տեխնոլոգիական) փաստաթղթերով սահմանված պահանջներին համապատասխան:
9. Ապակիների կոնստրուկտորական փաստաթղթերում պետք է տրված լինեն հետևյալ տվյալները`
ա) պայմանական նշագիրը` սահմանված որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով,
բ) գույնը,
գ) չափերը` սահմանային շեղումներով,
դ) կորաձև ապակիների համար ձևանմուշի և լայնական կորության նկատմամբ թույլատրելի անհարումը,
ե) հարթ ամրացված ապակիների համար հարթայնության շեղումները` միլիմետրերով,
զ) ապակու եզրից այն հեռավորությունը, որի վրա թույլատրվում է սեղմակների և ցցաձողերի հետքերը և դրանց չափը,
է) բաց և սահող կողերը,
ը) իջեցվող և շարժական ապակիների կողերի մշակման եղանակը,
թ) հողմապակու տեղադրման անկյունը, որը գտնվում է տրանսպորտային միջոցի լայնական առանցքով անցնող ուղղահայաց հարթությունում և ձևավորվում է հողմապակու վերին ու ստորին եզրերով անցնող ուղղահայաց և ուղիղ գծով,
ժ) հողմապակիների օպտիկական որակի ստուգման համար A, B և 1-ին գոտիների դիրքը և չափերը: Գոտիները նշագրվում են տրանսպորտային միջոցներ արտադրող կազմակերպությունների կողմից տրված պահանջներին համապատասխան,
ժա) հողմապակիների վրա մթնեցման շերտերի առկայության դեպքում դրանց չափերը և բնութագրերը,
ժբ) շրջանակով և կիպարարով փակվող շերտերի լայնությունը,
ժգ) մակնշման տեղը,
ժդ) 70%-ից պակաս լուսաթափանցելիությամբ ապակիների համար լուսաթափանցման չափի և տեսակի մակնշումը:
10. Ապակիների չափերը և դրանց սահմանային շեղումները պետք է համապատասխանեն կոնստրուկտորական փաստաթղթերով սահմանված պահանջներին ու չպետք է գերազանցեն 1-ին աղյուսակով և սույն տեխնիկական կանոնակարգի 11-րդ կետով սահմանված նորմերը:
 
Աղյուսակ 1
.________________________________________________________.
|Ապակու տեսակը   |Մակերեսը, մ2, ոչ ավելի|Հաստությունը, մմ|
|________________|______________________|________________|
|Բազմաշերտ` հարթ |        2             |     4-7,5      |
|________________|______________________|________________|
|Բազմաշերտ` կոր  |       2,5            |     5-7,5      |
|________________|______________________|________________|
|Մխած ապակի` հարթ|       2,3            |                |
|________________|______________________|      3-6       |
|Մխած ապակի` կոր |       1,5            |                |
.________________________________________________________.
 
11. Հարթ ապակիների չափերի սահմանային շեղումները չպետք է լինեն +/- 2,0 մմ-ից ավելի:
Ապակիների հաստության սահմանային շեղումները չպետք է գերազանցեն`
     ա) բազմաշերտ ապակիներինը`     +/- 0,4 մմ,
     բ) ամրացված ապակիներինը`      +/- 0,3 մմ:
Մխած ապակիների հաստության շեղումները չպետք է գերազանցեն +/- 0,2 մմ-ն:
12. Էլեկտրագնացքների և ներքին այրման շարժիչներով գնացքների ուղևորատար վագոնների ապակեպատման համար նախատեսված ապակիների չափերը և դրանց սահմանային շեղումները պետք է համապատասխանեն սույն տեխնիկական կանոնակարգի IX բաժնով սահմանված էլեկտրագնացքների և դիզել-գնացքների ուղևորատար վագոնների ապակիների ստանդարտով սահմանված նորմերին:
13. Հողմապակիները պետք է արտադրված լինեն 0,76 մմ հաստությամբ թաղանթ ունեցող բազմաշերտ ապակուց: Մինչև 30 կմ/ժ արագություն զարգացնող դանդաղընթաց տրանսպորտային միջոցների համար թույլատրվում է մխած ապակուց հողմապակու արտադրումը:
14. Սահմանված ձևից հարթ ապակիների և կորաձև ապակիների հարթությունների շեղումները պետք է սահմանված լինեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ և կոնստրուկտորական փաստաթղթերով:
15. Ապակիների բաց և սահուն կողերը պետք է լինեն հղկված, փակ անշարժները` բթացված:
Չի թույլատրվում ապակիների բաց կողերի վրա կոտրվածքներ:
Ապակիների սահող և անշարժ փակ կողերի վրա թույլատրելի կոտրվածքների (ջարդվածքների) չափերն ու քանակը պետք է սահմանվեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով:
i
16. Ավտոտրանսպորտային միջոցների հողմապակու լուսաթափանցելիությունը պետք է լինի 75 տոկոսից ոչ պակաս, առջևի դռների ապակիներինը, առջևի կողային ապակիներինը (առկայության դեպքում) և այլ ապակիներինը` 70 տոկոսից ոչ պակաս: Հետին տեսանելիության 2 հայելիների առկայության դեպքում այլ ապակիների լուսաթափանցելիությունը կարող է լինել 70 տոկոսից ցածր:
Ապակեպատված կամ լուսանցքային տանիքի, թեթև մարդատար մեքենաների B գոտու և այլ տրանսպորտային միջոցների համար 1-ին գոտու մթնեցված շերտերից դուրս գտնվող սահմաններում լուսաթափանցելիությունը չի նորմավորվում: Հողմապակիների գոտիները որոշվում են` համաձայն սույն տեխնիկական կանոնակարգի VIII բաժնի:
Ջերմակլանող հողմապակիները չպետք է աղավաղեն սպիտակ, դեղին, կարմիր, կանաչ և կապույտ գույների ճիշտ ընկալումը:
(16-րդ կետը փոփ. 15.11.07 թիվ 1609-Ն որոշում)
17. Հողմապակիների օպտիկական աղավաղումները (էկրանի վրա պրոյեկտված շրջանակի տրամագծի փոփոխությունը) A և 1-ին գոտիներում չպետք է գերազանցեն +/-2,5 մմ (2՛) և B գոտում` +/- 7 մմ (6՛) արժեքները:
Հողմապակու եզրից 100 մմ հեռավորության վրա գտնվող A և 1-ին գոտիների բոլոր մասերի համար թույլատրվում է 123 մմ (25՛) երկրորդային պատկերի շեղումը:
Վերգետնյա տրանսպորտային հողմապակիների համար ծայրամասային գոտու եզրից 25 մմ հեռավորության վրա, տրակտորների և գյուղատնտեսական մեքենաների հողմապակիների համար` 100 մմ հեռավորության վրա օպտիկական աղավաղումները և երկրորդային պատկերների շեղումները չեն նորմավորվում: Երկու կեսով հողմապակիների համար հարակից բաժանող կանգնակի նկատմամբ 35 մմ լայնակի շերտում օպտիկական ցուցանիշները չեն նորմավորվում:
18. Ապակիների թույլատրելի արատները պետք է սահմանված լինեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով:
 
Բազմաշերտ ապակիներին ներկայացվող պահանջները
 
19. Բազմաշերտ ապակեթերթերի մեկը մյուսի նկատմամբ թույլատրելի շեղվածությունը և սոսնձաթաղանթի ելքը պետք է սահմանված լինեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով:
20. Հողմապակիները (40+/-2)oC և մինուս (20+/-2)oC ջերմաստիճաններում պետք է դիմանան (227+/-2) գ զանգվածով գնդի հարվածին:
Գնդի անկման բարձրության և հարվածի հակադիր ուղղությամբ առանձնացված բեկորների զանգվածը պետք է համապատասխանի 2-րդ աղյուսակով սահմանված նորմերին:
 
Աղյուսակ 2
._________________________________________________________________________.
|    Ապակու հաստությունը, մմ        |Անկման բարձրությունը, մ,|Բեկորների   |
|                                   | +0,025                 |զանգվածը, գ,|
|                                   |0       ջերմաստիճանում  |ոչ ավելի    |
|                                   |________________________|            |
|                                   |   -20 oC   |   +40 oC  |            |
|___________________________________|____________|___________|____________|
|Մինչև  4,5-ը ներառյալ              |    8,5     |    9,0    |     12     |
|___________________________________|____________|___________|____________|
|4,5-ից բարձր` մինչև  5,5-ը ներառյալ|    9,0     |    10     |     15     |
|___________________________________|____________|___________|____________|
|5,5-ից բարձր` մինչև  6,5-ը ներառյալ|    9,5     |    11     |     20     |
|___________________________________|____________|___________|____________|
|6,5-ից բարձր                       |    10      |    12     |     25     |
._________________________________________________________________________.
 
Յուրաքանչյուր ջերմաստիճանում փորձարկման ենթարկված 10 նմուշից 8-ը չպետք է բաժանվի առանձին մասերի և առնվազն 8 գնդեր չպետք է անցնեն նմուշների
 միջով:                                      +0,025
     21. Հողմապակիները պետք է լինեն կայուն (4      ) մ բարձրությունից,
                                             0
82 մմ-ին մոտ տրամագծով, (2260+/-20) գ զանգվածով գնդի հարվածով ծակատման նկատմամբ: Հարվածից հետո 5 վ-ում ապակու միջով չպետք է անցնի գունդը:
+0
     22. Հողմապակիները պետք է դիմանան (1,5      ) մ բարձրությունից մանեկենի
                                          -0,005
անկման հարվածին: Հարվածի ժամանակ պետք է ձևավորվեն բազմակի շառավղային և և շրջանաձև ճաքեր: Հարվածի կետից մինչև մոտակա շրջանաձև ճաքի հեռավորությունը պետք է լինի 80 մմ-ից ոչ ավելի: Ապակու բեկորները չպետք է առանձնանան սոսնձաթաղանթից: Հարվածի կետի կենտրոնում 60 մմ տրամագծով շրջանակում թույլատրվում է երկու կողմից ճաքեր` մեկ կամ մի քանի և 4 մմ-ից ոչ ավելի լայնությամբ բեկորների առանձնացում:
Հարվածի կողմից միջանկյալ շերտը 20 սմ2-ից ավելի մակերեսով հատվածամասում չպետք է մերկանա: Թույլատրվում է 35 մմ երկարությամբ միջանկյալ շերտի վրա ճեղքվածքների առաջացումը:
23. Ապակիները, բացի հողմապակիներից, պետք է դիմանան (227+/-2) գ զանգվածով գնդի հարվածին: Գունդը չպետք է անցնի նմուշի միջով: Գնդի անկման բարձրությունը և հարվածի հակադիր ուղղությամբ առանձնացված բեկորների զանգվածը պետք է համապատասխանեն 3-րդ աղյուսակով սահմանված արժեքներին:
Մինչև 0,1 մ2 մակերեսը ներառյալ և 300 մմ-ից պակաս լայնությամբ ապակիները մեխանիկական ամրության փորձարկումների չեն ենթարկվում:
 
Աղյուսակ 3
._________________________________________________________________________.
|      Ապակու հաստությունը, մմ      |Գնդի անկման բարձրությունը|Բեկորների  |
|                                   |   մ,  +0,025            |զանգվածը,  |
|                                   |      0                  |գ, ոչ ավելի|
|___________________________________|_________________________|___________|
|Մինչև  5,5-ը ներառյալ              |          5,0            |           |
|___________________________________|_________________________|           |
|5,5-ից բարձր` մինչև  6,5-ը ներառյալ|          6,0            |     15    |
|___________________________________|_________________________|           |
|6,5-ից բարձր                       |          7,0            |           |
._________________________________________________________________________.
+0
     24. Ապակիները, բացի հողմապակիներից, պետք է դիմանան (1,5      ) մ
                                                            -0,005
բարձրությունից մանեկենի անկման հարվածին: Հարվածի ժամանակ փորձարկվող նմուշը պետք է ճկվի և ճեղքվի` առաջացնելով հարվածի կետի շուրջը կենտրոնացված բազմաթիվ ճաքեր: Թույլատրվում է թաղանթի կտրվածք, սակայն մանեկենի գլուխը չպետք է անցնի ապակու միջոցով: Չի թույլատրվում սոսնձաթաղանթից մեծ բեկորների առանձնացումը:
Ճանապարհաշինարարական, գյուղատնտեսական մեքենաների և պաշտպանիչ էկրանների համար բազմաշերտ ապակիները մանեկենի հարվածի փորձարկումների չեն ենթարկվում:
25. Ապակիները պետք է լինեն լուսակայուն: Ապակիների ճառագայթումից հետո լուսանցումը պետք է լինի մինչև ճառագայթումը դրանց լուսանցման 95%-ից ոչ պակաս և բոլոր դեպքերում ավտոտրանսպորտի հողմապակիների համար 75%-ից ոչ պակաս, և այլ ապակիների համար` 70%-ից ոչ պակաս: Չի թույլատրվում այլ թերությունների առաջացումը:
26. Ապակիները պետք է լինեն խոնավակայուն: Խոնավակայունության փորձարկումներից հետո ապակիների նմուշների վրա չի թույլատրվում բշտիկների առաջացում և նմուշների ապակու շերտատում` հատված եզրից 10 մմ-ից ավելի և հատվածից 15 մմ-ից ավելի հեռավորության վրա:
27. Ապակիները պետք լինեն ջերմակայուն: Ջերմակայունության փորձարկումներից հետո ապակիների նմուշների վրա չի թույլատրվում բշտիկների առաջացում ու նմուշների չհատված եզրից 14 մմ-ից ավելի կամ հատվածից` 25 մմ-ից ավելի և փորձարկումների ժամանակ առաջացած ցանկացած ճաքից 10 մմ հեռավորության վրա ապակու շերտատում:
 
Մխած ապակիներին ներկայացվող պահանջները
 
28. Մխած ապակիները պետք է լինեն մեխանիկակայուն և պետք է դիմանան 4-րդ աղյուսակում ներկայացված բարձրություններից (227+/-2) գ զանգվածով պողպատյա գնդի հարվածին:
 
Աղյուսակ 4
.________________________________________________________________________.
|     Գնդի անկման բարձրությունը,     |      Ապակու հաստությունը, մմ      |
|            մ,  +0,025              |                                   |
|               0                    |                                   |
|____________________________________|___________________________________|
|          2,0                       |մինչև  3,5-ը ներառյալ              |
|____________________________________|___________________________________|
|          2,5                       |3,5-ից բարձր` մինչև  5,5-ը ներառյալ|
|____________________________________|___________________________________|
|          3,0                       |5,5-ից բարձր                       |
.________________________________________________________________________.
 
Փորձարկվող ապակիների 6 նմուշներից առնվազն 5-ը պետք է դիմանա գնդի հարվածին:
Մինչև 0,1 մ2 մակերեսը ներառյալ և 300 մմ-ից պակաս լայնությամբ ապակիները մեխանիկական ամրության փորձարկումների չեն ենթարկվում:
29. Փորձարկումների ժամանակ ապակիների քայքայման բնույթը որոշող 50x50 մմ չափով ցանկացած քառակուսիներում պետք է լինեն 40-ից ոչ պակաս և 400-ից (3 մմ-ից պակաս հաստությամբ ապակիների համար` 450) ոչ ավելի բեկորներ:
Չի թույլատրվում 3 սմ2-ից ավելի մակերես ունեցող բեկորներ: Թույլատրվում է մի քանի բեկորներ` երկարավուն ձևի, եթե դրանք չունեն սուր ծայրեր և պոկվել են ապակու եզրից ստեղծելով 45o-ը չգերազանցող անկյուն: Այդ դեպքում երկարությունը չպետք է գերազանցի 75 մմ-ն, և 60-75 մմ երկարությամբ բեկորների թիվը չի գերազանցում 5 հատը:
Հարվածի կետի շուրջ 75 մմ շառավղով շրջանակի, ինչպես նաև 20 մմ լայնությամբ եզրագծի գոտում քայքայման բնույթը չի նորմավորվում:
 
Ապակիների մակնշումը
 
30. Յուրաքանչյուր ապակու վրա պետք է մակնշված լինեն հետևյալ տվյալները`
ա) արտադրող կազմակերպության անվանումը և ապրանքային նշանը (առկայության դեպքում),
բ) ապակու տեսակը և տիպի պայմանական նշագիրը` սահմանված որոշակի տեսակի ապակու ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթով,
գ) ապակիները, որոնց լուսաթափանցելիությունը 70%-ից պակաս է, պետք է լրացուցիչ մակնշված լինեն «Y» նշանով,
դ) ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթի նշագիրը կամ այդ փաստաթղթով նախատեսված պայմանական նշանը,
ե) ավտոտրանսպորտային միջոցների բազմաշերտ ապակիների համար` ապակու արտադրման տարեթիվը և ամիսը:
31. Ավտոտրանսպորտային միջոցների հողմապակու համար պետք է նշված լինի ապակու տեսակը: Ապակիների տեսակը և նշագիրը պետք է սահմանված լինեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով:
32. Արտադրողի և պատվիրատուի միջև կնքված պայմանագրի հիման վրա կամ որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով կարող են սահմանվել լրացուցիչ տվյալներ (թղթե պիտակների վրա` համարը` ըստ կատալոգի, ապակու տեսակը և այլն):
33. Ապակիների փոխադրական տարայի (փաթեթի) վրա պետք է փակցված լինի պիտակ` հետևյալ բովանդակությամբ`
ա) արտադրող կազմակերպության անվանումը և ապրանքային նշանը (առկայության դեպքում),
բ) ապակու տիպի նշագիրը` սահմանված որոշակի ապակու ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթով,
գ) չափերը և ապակու տեսակը,
դ) ապակիների թիվը փաթեթում` հատ,
ե) թողարկման թվականը,
զ) ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթի նշագիրը կամ այդ փաստաթղթով սահմանված պայմանական նշանը,
է) փաթեթավորման թվականը:
34. Փոխադրման տարաների վրա մակնշումը պետք է կատարվի IX բաժնով սահմանված ցանկով նախատեսված բեռների մակնշման ստանդարտի պահանջներին համապատասխան: Վարվելակարգային նշանները, լրացուցիչ և տեղեկատվական ցուցումները պետք է սահմանված լինեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով:
 
Ապակիների փաթեթավորմանը ներկայացվող պահանջները
 
35. Յուրաքանչյուր ապակի ծածկում են թղթով կամ այնպիսի նյութով, որը չունի քերծելու հատկություն:
36. Կախված ապակիների ձևից և չափերից` դրանք փոխադրական փաթեթում պետք է դասավորվեն 12 հատից ոչ ավելի: Փոխադրական փաթեթի ձևը և փաթեթավորման համար անհրաժեշտ նյութերը պետք է սահմանված լինեն որոշակի տեսակի ապակիների ստանդարտացման նորմատիվ փաստաթղթերով:
Փաթեթավորումից առաջ բազմաշերտ կորաձև հողմապակիների եզրաշերտերը պետք է կողային մասերով լինեն սոսնձային թաղանթով եզրավորված:
37. Փոխադրական փաթեթները տեղադրվում են բեռնարկղերի մեջ:
Բազմահարկ բեռնարկղերով փոխադրվելու դեպքում դրանց մեջ պետք է նախատեսված լինեն հատուկ միջոցներ, որոնց օգնությամբ բացառվեն ապակիների փոխադրական փաթեթների տեղաշարժը:
38. Փոքր քանակությամբ ապակիների փոխադրումը կարելի է իրականացնել փայտյա արկղերով, դրանք լրացուցիչ ամրացնելով փաթեթավորման պողպատե ժապավենով` փոխադրման ժամանակ բացառելով ապակիների տեղաշարժը:
39. Ապակիների յուրաքանչյուր փոխադրման տարա կամ բեռնարկղ պետք է ունենա ապրանքաուղեկից փաստաթուղթ, որի վրա պետք է նշված լինեն սույն տեխնիկական կանոնակարգի 33-րդ կետով սահմանված տվյալները:
Առևտրային կազմակերպությունների համար ապակիների արկղերում կամ բեռնարկղերում պետք է նախատեսված լինի նաև հրահանգ` դրանց փաթեթի բացման, ապակիների պահման և տեղադրման վերաբերյալ ցուցումներով:
 
V. ՀԱՄԱՊԱՏԱՍԽԱՆՈՒԹՅԱՆ ԳՆԱՀԱՏՄԱՆ ԸՆԹԱՑԱԿԱՐԳԵՐԸ
 
i
40. Սույն տեխնիկական կանոնակարգի պահանջներին ապակիների համապատասխանությունը հավաստելու համար արտադրողը կամ Հայաստանի Հանրապետությունում նրա լիազոր ներկայացուցիչը`
1) պետք է կիրառի Հայաստանի Հանրապետության կառավարության 2014 թվականի հունվարի 16-ի N 56-Ն որոշմամբ սահմանված Ա 2 կամ Զ ընթացակարգը.
2) ապակիների և (կամ) դրանց փոխադրական տարաների ու ապրանքաուղեկից փաստաթղթերի վրա պետք է նշի Հայաստանի Հանրապետության կառավարության 2013 թվականի մարտի 14-ի N 337-Ն որոշմամբ նախատեսված ձևի համապատասխանության ազգային նշան:
(40-րդ կետը փոփ. 02.04.15 թիվ 356-Ն որոշում)
41. Սերտիֆիկացման մարմինը փորձարկումներ կատարելու նպատակով ապակիների նմուշառումն իրականացնում է արտադրողի, մատակարարի կամ նրա լիազոր ներկայացուցչի մասնակցությամբ` տվյալ խմբաքանակը բնորոշող նվազագույն բավարար քանակով` սույն տեխնիկական կանոնակարգի IX բաժնում ներկայացված ստանդարտով սահմանված խմբաքանակից դրանց նմուշների ընտրանքին համապատասխան:
42. Ապակիների նույնականացման գործընթացում ստուգվում են դրանց մակնշման համապատասխանությունն ապրանքաուղեկից փաստաթղթերում տրված տեղեկատվությանը:
i
43. Համապատասխանության գնահատման նշանակված մարմինը փորձարկումները պետք է կատարի սույն տեխնիկական կանոնակարգի կիրարկումն ապահովող և փորձարկման մեթոդներ սահմանող ստանդարտներին համապատասխան:
(43-րդ կետը փոփ. 02.04.15 թիվ 356-Ն որոշում)
44. Եթե գնահատումն իրականացվել է Զ համապատասխանության գնահատման ընթացակարգով` համապատասխանության գնահատման նշանակված մարմինը հայտատուին համապատասխանության սերտիֆիկատ հանձնելու ժամանակ նրա հետ կնքում է սերտիֆիկատ տալու պայմանների պահպանման նկատմամբ իրականացվող հսկողության պայմանագիր: Համապատասխանության հայտարարագրի և համապատասխանության սերտիֆիկատի գործողության ժամկետի ընտրությունը պետք է կատարվի ըստ իրականացված համապատասխանության գնահատման ընթացակարգի`
1) Ա 2 ընթացակարգի դեպքում` 12 ամիս.
2) Զ ընթացակարգի դեպքում` սերտիֆիկատի գործողության ժամկետ է սահմանվում` հաշվի առնելով ապակիների ծառայության ժամկետները, բայց 12 ամսվանից ոչ պակաս:
(44-րդ կետը փոփ. 02.04.15 թիվ 356-Ն որոշում)
45. Սերտիֆիկացված ապակիների համապատասխանության հսկողությունն իրականացվում է համապատասխանության սերտիֆիկատի գործողության ժամկետի ընթացքում առնվազն տարեկան մեկ անգամ` սույն տեխնիկական կանոնակարգի 44-րդ կետում նշված պայմանագրով սահմանված ժամկետներում:
(45-րդ կետը փոփ. 02.04.15 թիվ 356-Ն որոշում)
46. Համապատասխանության սերտիֆիկատի գործողությունը կասեցնելու կամ դադարեցնելու դեպքում համապատասխանության գնահատման նշանակված մարմինը դրա մասին տեղեկացնում է համապատասխանության սերտիֆիկատը տնօրինողին և գրավոր ծանուցում ստուգումներ իրականացնող իրավասու մարմիններին:
(46-րդ կետը փոփ. 02.04.15 թիվ 356-Ն որոշում)
 
VI. ՉԱՓՈՒՄՆԵՐԻ ՄԻԱՍՆԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱՊԱՀՈՎՈՒՄԸ
 
47. Ապակիների չափումների միասնականության ապահովումը պետք է իրականացնել «Չափումների միասնականության ապահովման մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքով սահմանված կարգով:
 
VII. ՊԵՏԱԿԱՆ ՎԵՐԱՀՍԿՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ
 
48. Սույն տեխնիկական կանոնակարգի պահանջներին ապակիների համապատասխանության պետական վերահսկողությունը պետք է իրականացվի «Համապատասխանության գնահատման մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքով սահմանված կարգով:
 
VIII. ՀՈՂՄԱՊԱԿԻՆԵՐԻ ԳՈՏԻՆԵՐԻ ՈՐՈՇՈՒՄԸ
 
Մարդատար ավտոմեքենաների հողմապակիների A և B գոտիների որոշումը
 
49. Ավտոտրանսպորտի հողմապակիների A և B գոտիները (1-ին գծապատկեր) որոշվում են տրանսպորտային միջոցում դրանց տեղակայման անկյան դիրքով (V1 և V2 կետեր)` վարորդի աչքի պայմանական դիրքի համեմատ:
 
Z /|\   o V1--------.-        |
|    |          /|\        |
|    |           |         |
|    o V2--.-    |         |
|    |   /|\     |         |
|    |    |   665|         |
| 68 |    |      |         |
|<__>| 589|      |         |
|    |    |      |         |
|         |      |         |
|         |      |         |
|        \|/    \|/        |
R.______________________>   |
|
Y /|\                         |
|      |                   |
|    5 |                   |
|     \|/                  |
|______|__________>        |
|R    _|___o V1 V2         |
|     /|\                  |
|      |                   |
 
Գծապատկեր 1
 
V1 և V2 կետերը որոշվում են R նստոցի ստուգիչ կետում սկզբնակետի կոորդինատների ուղղանկյուն համակարգի համեմատ, որի x և z առանցքների ուղղությունը համընկնում է ավտոմեքենայի թափքի նախագծման ժամանակ կիրառվող կոորդինատների համակարգի առանցքների ուղղության հետ:
V1 և V2 կետերի կոորդինատները նստոցի թիկնակի 25o թեքության ժամանակ որոշվում են 2-րդ գծապատկերին և 5-րդ աղյուսակին համապատասխան:
 
Աղյուսակ 5
.__________________________________.
|  Կետը   |  Կոորդինատները, մմ     |
|         |________________________|
|         |   x  |   y    |   z    |
|_________|______|________|________|
|   V1    |  68  |  -5    |  665   |
|_________|______|________|________|
|   V2    |  68  |  -5    |  589   |
.__________________________________.
 
Նստոցի թիկնակի թեքության 25o-ից տարբերվող անկյունների դեպքում V1 և V2 կետերի համար անհրաժեշտ է 6-րդ աղյուսակին համապատասխան x և z կոորդինատների համեմատ մտցնել ուղղումներ:
 
Աղյուսակ 6
._________________________________________________________________________.
|Նստոցի   |Կոորդինատները,|Նստոցի   |Կոորդինատները,|Նստոցի   |Կոորդինատները|
|թիկնակի  |      մմ      |թիկնակի  |      մմ      |թիկնակի  |      մմ     |
|թեքության|______________|թեքության|______________|թեքության|_____________|
|անկյունը |   x   |   z  |անկյունը |   x   |   z  |անկյունը |   x   |  z  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|5o       |-186   |28    |17o      |-71    |17    |29o      |34     |-11  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|6o       |-176   |27    |18o      |-62    |15    |30o      |43     |-14  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|7o       |-167   |27    |19o      |-53    |13    |31o      |51     |-17  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|8o       |-157   |26    |20o      |-44    |11    |32o      |59     |-21  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|9o       |-147   |26    |21o      |-35    |9     |33o      |67     |-24  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|10o      |-137   |25    |22o      |-26    |7     |34o      |76     |-28  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|11o      |-128   |24    |23o      |-17    |5     |35o      |84     |-31  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|12o      |-118   |23    |24o      |-9     |2     |36o      |92     |-35  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|13o      |-109   |22    |25o      |0      |0     |37o      |100    |-39  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|14o      |-99    |21    |26o      |9      |-3    |38o      |107    |-43  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|15o      |-90    |20    |27o      |17     |-5    |39o      |115    |-47  |
|_________|_______|______|_________|_______|______|_________|_______|_____|
|16o      |-81    |18    |28o      |56     |-8    |40o      |123    |-52  |
._________________________________________________________________________.
 
50. Հողմապակու A և B գոտիների դիրքերը որոշվում են 2-րդ գծապատկերին համապատասխան:
 
Գծապատկեր 2
______________________________
ԻՐՏԵԿ - գծապատկերը չի բերվում
 
1) A գոտին որոշվում է ապակու արտաքին մակերևույթի չափերը սահմանափակող չորս հարթությունով`
ա) V1 և V2 կետերով 13o անկյունով դեպի ձախ անցնող P1 ուղղաձիգ հարթությունով,
բ) V1 և V2 կետերով 20o անկյունով դեպի աջ անցնող P2 ուղղաձիգ հարթությունով,
գ) ավտոմեքենայի միջին երկայնական հարթությանն ուղղահայաց և V1 կետով 3o անկյունով դեպի վերև անցնող P3 հարթությունով,
դ) ավտոմեքենայի միջին երկայնական հարթությանն ուղղահայաց և V2 կետով 1o անկյունով դեպի ներքև անցնող P4 հարթությունով.
2) B գոտին որոշվում է եզրից ավելի քան 25 մմ հեռավորության վրա և արտաքին մակերևույթի չափերը սահմանափակող չորս հարթությունով`
ա) V1 և V2 կետերով 17o անկյունով դեպի ձախ անցնող P1 ուղղաձիգ հարթությունով,
բ) V1 և V2 կետերով 17o անկյունով դեպի աջ V1 և V2 սիմետրիկ, ավտոմեքենայի միջին երկայնական հարթությանը համեմատ անցնող P2 ուղղաձիգ հարթությունով,
գ) ավտոմեքենայի միջին երկայնական հարթությանն ուղղահայաց և V1 կետով 7o անկյունով դեպի վերև անցնող P3 հարթությունով,
դ) ավտոմեքենայի միջին երկայնական հարթությանն ուղղահայաց և V2 կետով 5o անկյունով դեպի ներքև անցնող P4 հարթությունով:
51. Բեռնատար ավտոմեքենաների, ավտոբուսների, տրակտորների և գյուղատնտեսական մեքենաների հողմապակիների 1-ին գոտու որոշումը`
1) հողմապակիների 1-ին գոտու դիրքը որոշվում է 3-րդ գծապատկերին համապատասխան և`
ա) տրանսպորտային միջոցի միջին երկայնական հարթությանը զուգահեռ ուղղաձիգ հարթությունով անցնող` վարորդի նստոցի ստուգիչ R կետի վերևում 625 մմ բարձրության վրա գտնվող և ղեկանիվի առանցքով անցնող O տեսադաշտի կետի հիման վրա,
բ) O տեսադաշտի կետով անցնող և տրանսպորտային միջոցի միջին երկայնական հարթությանն ուղղահայաց հորիզոնական ուղիղ գծի` OQ ուղու հիման վրա.
 
Գծապատկեր 3
______________________________
ԻՐՏԵԿ - գծապատկերը չի բերվում
 
2) 1-ին գոտին որոշվում է հողմապակու արտաքին մակերևույթի չափերը սահմանափակող չորս հարթությունով`
ա) O կետով և տրանսպորտային միջոցի միջին երկայնական հարթությունից 15o անկյունով դեպի ձախ անցնող P1 ուղղաձիգ հարթությունով,
բ) P1-ին սիմետրիկ և տրանսպորտային միջոցի միջին երկայնական հարթությունից աջ գտնվող P2 ուղղաձիգ հարթությունով,
գ) OQ-ին ուղիղ և հորիզոնական հարթության 10o անկյունով դեպի ներքև անցնող P3 հարթությունով,
դ) OQ-ին ուղիղ և հորիզոնական հարթության 8o անկյունով դեպի վերև անցնող P4 հարթությունով:
Սույն տեխնիկական կանոնակարգի 4-րդ գծապատկերին համապատասխան` հողմապակու թեքության անկյունը և վարորդի նստոցի թիկնակի թեքության անկյունը թեթև մարդատար ավտոմեքենաների համար հողմապակու վերին եզրի միջին մասի համեմատ P (A, B, C) կետի կոորդինատները նշվում են ավտոտրանսպորտի հողմապակիների գծագրերում:
 
Գծապատկեր 4
______________________________
ԻՐՏԵԿ - գծապատկերը չի բերվում
 
Թույլատրվում է տրակտորների և գյուղատնտեսական մեքենաների համար 1-ին գոտու դիրքն ընդունել հողմապակու ամբողջ մակերևույթը` բացառությամբ 100 մմ լայնությամբ ծայրամասային գոտուց:
 
IX. ՏԵԽՆԻԿԱԿԱՆ ԿԱՆՈՆԱԿԱՐԳՈՎ ՍԱՀՄԱՆՎԱԾ ՊԱՀԱՆՋՆԵՐԻ ԿԱՏԱՐՈՒՄՆ ԱՊԱՀՈՎՈՂ ՍՏԱՆԴԱՐՏՆԵՐԻ ՑԱՆԿԸ
 
._________________________________________________________________________.
|   Ստանդարտի   |Պահանջներ և  փորձարկման մեթոդներ սահմանող ստանդարտի      |
|    նշագիրը    |անվանումը                                                |
|_______________|_________________________________________________________|
|ԳՕՍՏ 5727 3-րդ |Ապակիներ անվտանգ վերգետնյա տրանսպորտային միջոցների համար.|
|և  4-րդ բաժին  |Ընդհանուր տեխնիկական պայմաններ                           |
|_______________|_________________________________________________________|
|ԳՕՍՏ 13521     |Ապակիներ էլեկտրագնացքների և  դիզել-գնացքների ուղևորատար  |
|               |վագոնների. Հիմնական չափեր և  տեխնիկական պահանջներ        |
|_______________|_________________________________________________________|
|ԳՕՍՏ 14192     |Մակնշում բեռների                                         |
|_______________|_________________________________________________________|
|ԳՕՍՏ 27902     |Ապակի անվտանգ ավտոմեքենաների, տրակտորների և              |
|               |գյուղատնտեսական մեքենաների համար. Օպտիկական              |
|               |հատկությունների որոշում                                  |
|_______________|_________________________________________________________|
|ԳՕՍՏ 27903     |Ապակի անվտանգ ավտոմեքենաների, տրակտորների և              |
|               |գյուղատնտեսական մեքենաների համար. Մեխանիկական            |
|               |հատկությունների որոշում                                  |
|_______________|_________________________________________________________|
|ԳՕՍՏ 27904     |Ապակի անվտանգ ավտոմեքենաների, տրակտորների և              |
|               |գյուղատնտեսական մեքենաների համար. Լուսակայունության,     |
|               |ջերմակայունության և  խոնավակայունության որոշում          |
._________________________________________________________________________.